Leviathan-ul lui Zvyagintsev, un film zguduitor

Leviathan-ul lui Zvyagintsev, un film zguduitor

Leviathan este un film despre demonii din interiorul nostru. Andrey Zvyagintsev ne poartă într-o Rusie atrăgătoare, cu peisaje absolut fermecătoare, în care tumultul interior al personajelor zguduie natura din răsputeri. Ce putere are un om în fața unui conducător monstruos?

Acțiunea se petrece pe malul Mării Barents, în locul în care relicvele balenelor eșuate se infiltrează perfect în peisajul local. Cadrele surprind marea agitată, stâncile din jur și o casă frumoasă cu vedere spre litoral. Calitatea imaginii este superioară, ai senzația că te afli chiar acolo, în Peninsula Kola. 

Nikolai (interpretat de Aleksey Serebryakov) locuiește într-o casă pe malul mării, împreună cu soția sa Lilya (Elena Liadova) și cu Roma (Sergey Pokhodaev), copilul său dintr-o căsnicie anterioară. Catalizatorul acțiunii este primarul Vadim (Roman Madianov), care vrea terenul pe care e construită casa pentru el. De aceea încearcă prin orice mijloace să-l dea afară pe Kolya din propria casă. Aici intervine prietenul său Dmitri (Vladimir Vdovichenkov), avocat în Moscova. Temeiul legal eșuează în fața primarului, motiv pentru care apelează la amenințări pentru a-l salva pe Kolya. Nu funcționează nici asta, întrucât Vadim abuzează de puterea funcției.

Leviathan prezintă o societate rusească procustiană, în care personajele sunt chinuite de drame interioare. Lilya este o femeie frumoasă, mistuită însă de depresie. Este atrasă de tânărul avocat Dmitri, iar drama ei se amplifică atât de mult pe parcursul filmului încât se întipărește pe retină. Kolya este îndrăgostit lulea de soția sa, dar îl chinuie gândul că rămâne fără casa moștenită de la părinți. Primarul Vadim este credincios și se încrede în sfatul preotului. În puținele momente de remușcare, se consolează când preotul îl încurajează să meargă până la capăt în ceea ce și-a propus.

Kolya este prins într-un cerc vicios, fără scăpare. Pe de-o parte este vorba de o dramă hobbesiană, în care Kolya este obligat să cedeze casa primarului. Homo homini lupus este principiul după care se ghidează Vadim. Conducătorul are puterea supremă, iar ceilalți trebuie să-și cedeze drepturile acestuia, în schimbul protecției. Kolya va lupta din răsputeri pentru casă, dar împotrivirea sa îl mâniază și mai mult pe primar. Pe de altă parte, drama iubirii este și ea importantă. Deși adorată de Kolya, Lylia este cuprinsă de o tristețe inefabilă. Mica ei aventură cu avocatul Dmitri îl va mânia rău pe Kolya, care o va ierta. Tristețea Lyliei se amplifică însă, iar finalul poveștii de dragoste este devastator.

Omul este neputincios în fața unui monstru precum Vadim. El este metafora Leviathan-ului, a ființei cu o putere monstruoasă. Andrey Zvyagintsev oglindește o societate pierdută, în care religia devine un instrument în acest joc murdar. Personajele își îneacă amarul în vodcă, singura ce îi ajută să uite pentru o clipă de drama în care se scufundă.

Leviathan-ul lui Zvyagintsev a câștigat premiul pentru cel mai bun scenariu în cadrul Festivalului de la Cannes 2014. Inspirat din povestea lui Iov, filmul surprinde conflictul interior al lui Kolya, care își vede propria lume prăbușindu-se încetul cu încetul.

Dacă până acum nu sunteți convinși să urmăriți Leviathan, trailer-ul vă va convinge cu siguranță. Merită savurat, este într-adevăr o operă de artă:

Credit foto: Sony Pictures


 

Bianca este doctor în Științele Comunicării și cadru didactic asociat la SNSPA. Interesele ei de cercetare se axează pe branding național, semiotică, framing, migrație, identitate națională și analiză critică de discurs.

Postări similare

Scrie un comentariu