"Fiesta" de la Pamplona

"Fiesta" de la Pamplona

 „Stilul de luptă a lui Romero provoca emoție autentică, fiindcă păstra puritatea deplină a mișcarilor, și de fiecare dată, cu aceeași nepăsare și stăpânire de sine, lăsa coarnele taurului să treacă foarte aproape de pieptul lui.”

 

Întotdeauna m-au fascinat coridele. Toreadorii trebuie să fie cu adevărat înzestrați cu o pasiune fără limite. Cheia se află în măiestria cu care toreadorul mânuiește capa. Un spectacol riscant, în care graniţa dintre viață și moarte se poate șterge extrem de ușor.

Ernest Hemingway descrie în „Fiesta” coride ce te captivează. Ești prins acolo, în mijocul taurilor înnebuniți, gata să atace într-un moment sau altul. În jur vezi mulți oameni agitați care vor să simtă plăcerea riscului. Rămâi captiv în miezul luptei și te întrebi ce e atât de fascinant la bătălia dintre tauri și toreadori. Să fie pasiunea cu care mânuiește capa sau puritatea deplină a mișcărilor? Ritualul e fascinant mai ales pentru că începe și se termină cu o huzureală necontenită.

În „Fiesta” se îmbină armonios exuberanța tinerească cu povești de amor întortocheate. Pasiunea e la fel de puternică precum cea din coride. Brett este femeia „afurisit de frumoasă” care reușește să-i cucerească pe toți bărbații din jurul ei. Îi subjugă, iar apoi nu se mai pot sustrage sentimentelor. De aici și drama. Brett va fi prinsă și ea în caruselul sentimentelor, de unde îi va fi greu să se desprindă.

Romanul are un puternic caracter autobiografic, iar naratorul la persoana întâi este Jacob Barnes sau Jake, îndrăgostit iremediabil de Brett. La început acțiunea se desfășoară într-un Paris pauper, al periplului prin cafenele, meciuri de box, ieșiri și băutură. Apoi urmează o scurtă escapadă la San Sebastian. Fiesta de la Pamplona acaparează însă cele mai puternice momente ale romanului lui Hemingway. Aici se intalnesc câțiva prieteni de-ai lui Jake, precum Bill şi Robert Cohn, cu Brett și viitorul ei soț, Michael Campbell. În Pamplona începe fiesta ce durează șapte zile.

În fiecare zi taurilor li se dă drumul din cușcă, iar boii sunt introduși între ei, ca să nu se bată. Taurii se năpustesc peste boii care fug de jur imprejur, cu scopul de a-i domoli. Câțiva boi sunt ucisi. Nu degeaba se spune că viața de bou e una teribil de cruntă. Adevărata bătălie are loc pe arenă. Aici se remarcă toreadorul Pedro Romero, cel mai chipeș și mai tactic dintre toți. Acesta se folosește de capă pentru a-l atrage pe taur și îi cruță puterile în ultimul moment, când este complet istovit. După ce îl răpune primește urechea taurului. Urmează apoi dansul mulțimii în jurul taurului ucis.

Povestea de dragoste dintre Brett și Pedro Romero începe prin ritualul seducției. Cercul este unul vicios, pentru că Michael nu va suporta suferința și își va îneca amarul în băutură. Robert Cohn, care a petrecut cu Brett o săptămână romantică în San Sebastian, va ceda nervos și se va umili pentru femeia pe care o iubește. Jake este cel mai discret, întrucât iubește în tăcere. Brett îl alege însă pe toreador, fiind fascinată de frumusețea și măiestria lui. Se îndragostește iremediabil, dar finalul poveștii este răvășitor.

„Fiesta” este unul din romanele de debut ale lui Hemingway, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1954. Pasiunea puternică a coridelor și a poveștilor de dragoste are ceva din „Adio, arme”, unde lupta are un continuu crescendo. Punctul de reper cel mai important rămâne însă „Bătrânul și marea”, o proză energică și aspră, susținută de o poveste impresionantă și un ton colocvial.

Este de remarcat în „Fiesta” prietenia dintre Brett, o femme fatale care frânge inimile a trei bărbaţi si Jake. De fapt, e o prietenie atipica, reiese chiar din cuvintele lui Jake: „Femeile sunt prieteni atât de minunați. Cu adevărat minunați. Înainte de toate trebuie să fii îndrăgostit de o femeie ca să poată apărea baza unei prietenii.”

Voi ați fost vreodată îndrăgostiți lulea de persoana cu care ați legat o prietenie?

 

 


 

Bianca este doctor în Științele Comunicării și cadru didactic asociat la SNSPA. Interesele ei de cercetare se axează pe branding național, semiotică, framing, migrație, identitate națională și analiză critică de discurs.

Postări similare

Scrie un comentariu