Qualitative Research in Communication: o conferință de excepție
Săptămâna trecută, între 23-25 septembrie 2015, am participat la conferința internațională Qualitative Research in Communication, organizată de SNSPA în colaborare cu ACT – proiect de cercetare în cadrul Universității din Concordia, Canada - și cu Universitatea Colorado Boulder, SUA.
Dezbaterile din cadrul panel-urilor au fost foarte interesante, iar principalele teme abordate au fost îmbătrânirea, comunicare și tehnologii (ageing, communication and technologies), comunicarea și economia emoțiilor (communication and the emotion economy) și cercetări despre media digitale (digital explorations: research with and about digital media).
Prima zi a conferinței a debutat cu discursurile captivante ale profesorilor invitați: Bryan C. Taylor, de la Universitatea Colorado Boulder, Kim Sawchuk, de la Universitatea din Concordia și Eugene Loos, de la Universitatea din Amsterdam. Apoi a urmat un panel despre relația dintre vârstnici, comunicare și noile tehnologii. Ultima parte a zilei a fost dedicată cercetărilor despre media digitale, in cadrul căruia mi-am prezentat studiul despre branding național și campanii mass-media interactive pe tema migrației românilor.
Prezentarea mea s-a axat în special pe rolul media ca actor civic inițiator al campaniilor interactive despre românii care emigrează în Marea Britanie. Am pornit de la o abordare calitativă pentru a analiza campanii mass-media precum Why Don’t You Come Over? (Gândul, ianuarie 2013), Let’s Change the Story! (Gândul, ianuarie 2014) si Adevărul despre romanii din Marea Britanie (Adevărul, martie 2014), dar si discursul presei despre campanii.
Un rezultat important al cercetării mele relevă faptul că în aceste campanii jurnaliștii români construiesc discursuri ale identității colective și naționale prin apelul la profilul psihologic al românilor (stereotipuri pozitive), la procesul modernizării (economie și transporturi), la europenizare și la istorie (perioada tranziției). O direcție interesantă pentru studii viitoare ar fi explorarea în amănunt a utilizării auto-ironiei în dezbaterile publice pe tema migrației.
Una peste alta, la această conferință am acumulat know-how in zone de cercetare pe care vreau să le explorez mai departe. De asemenea, am discutat cu cercetători experimentați care m-au ajutat să descopăr alte piste de aprofundare a studiului meu. Jos pălăria pentru organizare, conferința a fost la înălțime din toate punctele de vedere!
Următoarea ediție a conferinței internaționale Qualitative Research in Communication va avea loc in septembrie 2017. O recomand cu drag tuturor celor interesați de cercetarea calitativă, dar și studenților dornici să-și aprofundeze cunoștințele despre metodele calitative. Ne vedem în 2017!
Credit foto: George Tudorie, SNSPA
0 Comentarii
Scrie un comentariu